lördag 8 mars 2008

Hej då London!

Så var tiden här slut, jag åker hem om lite drygt fem timmar. Allt har gått bra med städning och elmätaravläsning och jag har även hunnit med en vända till Books for Cooks för lite last minute shopping.

Lite statistik om min vistelse här:

1. Jag åkte den 5 augusti 2007 och kommer hem den 8 mars 2008. Det innebär att jag varit borta från Sverige 217 dagar (skottåret beaktat). Inte illa med tanke på att jag tidigare inte varit utanför tullarna längre än en månad i sträck (jag tror att det rekordet sattes när jag och Johanna "ö-luffade" i Grekland på det glada nittiotalet.

2. Jag har haft 29 övernattande gäster om jag räknat rätt. Mamma, pappa, Emma, Anna M, Axel, Susanne, Jenny, Martin, Tomi, Maja, Digge, Tessan, Gunilla, Lotta, Ulrika, Monica, Kristian, Mattias, Klara, Jakob, Michelle, Magnus, Maggan, Bodil, Johanna, Andreas, Edit, Lisen och sist och minst (eller yngst ska man kanske säga) Harry. Och vissa har varit här mer än en gång. Axel och pappa delar första platsen med fem besök var men omfångsmässigt leder Axel som spendarat lite mer än en månad här sammanlagt.

Jag har varit här totalt 31 helger varav 9 har varit utan besök, dvs 22 helger med övernattande gäster. Bra jobbat, inte sant?

3. Därutöver har jag haft andra besökare, som inte sovit över. Dessa räknar jag också till 29 och det är Sevim, Hayrretin, Arin, Katja, Magnus E, Anders, Andreas, Linn, Sanjay, Micke, Hugo, Håkan, Josefin, Simon, Isabelle, Kristoffer, Berit, Bernt, Eva, James, Anna H, Madde, Ebba, Horace, Fabbe, Marissa, Caroline, Joyce och morbror Olle.

4. På bloggen har det lagts upp 366 inlägg och till detta kommer alla roliga och fina kommentarer. Bloggen har besökts 4 544 gånger med ett snitt på 20,38 besökare per dag. Flest besökare hade jag den 3 augusti (55 st) och lågvattenmärkena var 1 och 24 december (4 besökare).

Trenden har varit lite nedåtgående men det är klart att jag inte bara skrivit för pappa vilket jag ibland har trott att jag gör. Pappa lägger inte upp kommentarer på bloggen men sms:ar en kommentar nästan varje morgon på väg till jobbet.

5. Jag har mest hållit mig till London men har förutom huvudstaden hunnit med Birmingham, Milton Keynes, Cambridge, Stratford-upon-Avon och Manchester. Resa runt i England/Storbritannien får man säga att jag har kvar mao.

6. Vad kan jag då rekommendera i London? Inte helt lätt att välja men det känns så här:

Defining moments: Olika ställen kring floden, Notting Hill, Queensway och Kenstington Gardens/Hyde Park.

Fik: Gails (trots att de tagit bort avokado och skink-mackan vilket jag är skitsur på), Hummingbird Bakery och Fernandez & Wells.

Restauranger: Det här är hur svårt som helst men följande kommer jag att längta tillbaka till. Assaggi, Fifteen, Gilgamesh, Gordon Ramsay, Tamarind, Tapas Brindisa och Zuma. Och för lite enklare mat Carluccios, Fresco, Gourmet Burger Kitchen, Kiasu och Marks & Spencer.

Nu måste jag ge mig iväg. Skriver en rad efter fikat imorgon. Men sen är det över med den här bloggen.

Hej då London!

2 kommentarer:

Axel sa...

Schysst sammanfattning!

Frida sa...

Tackar!