torsdag 28 februari 2008

Sagan om min laptop

Om jag vetat hur mycket meck det skulle bli att få hem den förlorade laptopen vete fanken om jag inte hade struntat i den. Detta har hänt:

  • Fredagen den 15 feb tidigt på morgonen blir jag av med laptopen i eller i närheten av säkerhetskontrollen på Mumbai flygplats.
  • Onsdagen den 20 feb får jag, efter oändligt många samtal, besked från Anajta på BA att de hittat min dator i securityn. Hon kan inte få ut datorn utan den måste hämtas av någon som kan mina lösenord etc.
  • Torsdagen den 21 feb skickar jag en kopia av mitt pass, min biljett, info om datorn och en bild på denna till Marina, min kontakt i Mumbai.
  • Marina är inte världen snabbaste så torsdagen går men på fredag den 22 feb skickar hon en som hämtar upp min dator. "Gud har hört våra böner" skriver hon samt "Now what?". Now what???? Tja, vad sägs om att skicka datorn till mig?
  • Ingenting går som sagt fort samt men i måndags, den 25 feb, får vi ihop det och Marina skickar iväg datorn med DHL, den ska vara framme hos mig inom 48 timmar.
  • DHL har en tjänst på sin hemsida där man kan följa sitt paket om man har dess air-bill-nummer och eftersom jag varit mycket angelägen om att få min datorn har jag kollat den ganska ofta.
  • Tisdag förmiddag den 26 feb lämnar datorn Mumbai.

Känns som att de hela är på rätt väg så jag lämnar jobbet. När jag kommer in dagen efter, dvs onsdag den 27 feb ser jag följande på DHLs hemsida:

  • Tisdag kväll den 27 feb anlände datorn till Heathrow London
  • Senare tisdag kväll skickas datorn till Mumbai för att tidigt på morgonen skickas vidare till New Dehli.

???

Jag skriver till DHL som förklarar att de har problem med avsändaren, tydligen är det någon form av information som saknas på paketet. Problem med avsändaren, jo tack, det har jag också.... Efter ytterligare mejlande med Marina säger hon att problemet ska vara löst, att de berodde på något med tekniken och att datorn bara ska bli 24 timmar försenad på grund av detta.

Vid det här laget skrattar jag mest åt det som händer. Jag behöver i och för sig datorn badly eftersom den lånedator som jag har inte ger mig tillgång till personliga foldrar där jag ha massor av viktiga mejl etc men jag orkar inte oroa mig och stressa längre.

Strax innan jag går från jobbet i går onsdag, den 27 feb, ser jag på DHLs hemsida att datorn nu skickats till Leipzig i Tyskland. Inget kan nu förvåna mig, det känns mest bra att datorn finns i Europa för Indien är jag rätt trött på.

När jag kommer in på jobbet i morse har datorn anlänt till Midlands - UK och sedan skickats vidare till Lambeth. Jag frågar Dom var det ligger och när han svarar södra London känns det som att jag snart ska få min dator. Och mycket riktigt, vid 11-tiden hör de av sig från repan och jag har ett paket att hämta.

Jag hastar ner, plockar upp paketet och sätter igång datorn. Först strular den pga dåligt batteri men sen får jag igång den. Det blir ganska snart klart att skärmen har fått en smäll. Det är en massa färgglada streck som inte ska vara där. Jag frågar Dom, som är vår IT-kille om det finns något man kan göra. Han bänder lite på skärmen och då sabbas den ännu mer. Nu funkar bara ungefär en tredjedel av skärmen. Bara att gå till IT och lämna in datorn. Med lite tur ska jag få tillbaka den imorgon men jag har inte alltför stora förhoppningar....

Inga kommentarer: